- Un espectacular concert de Blaumut va tancar dijous la sisena edició del Festival d’Estiu de Sabadell, que ha venut 600 entrades més que l’any passat
- La iniciativa manté la seva capacitat d’atracció mes enllà de la ciutat: un 40 per cent del públic prové de fora de Sabadell, en concret d’una seixantena de municipis catalans.
El Fresc, el Festival d’Estiu de Sabadell, va tancar dijous la seva sisena edició després d’aconseguir 3.200 espectadors en les 16 sessions que finalment s’han desenvolupat. Aquesta xifra representa un increment de 600 entrades més venudes respecte l’any passat i deixa l’índex d’ocupació global del Festival en un 82 per cent, tres punts per sobre del 2022.
“Són unes xifres excel·lents que, juntament amb el nivell i la qualitat artística de les propostes que hem presentat, converteixen aquesta edició en la millor de totes”, valora Joan Carles Sunyer, director de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, que impulsa el fresc amb BBVA Catalunya com a ‘partner’ principal.
Cinc de les 16 propostes incloses al programa van exhaurir les localitats, en alguns casos amb molta antelació. Es tracta de les obres de teatre El tigre, de Ramon Madaula; Lazarillo de Tormes, amb Rafael Álvarez El Brujo; i M’esperaràs? de la companyia Estrena Morena. També van fer soldout el monologuista Magí Garcia ‘Modgi’, en aquest cas després d’una ampliació que va triplicar l’aforament previst inicialment, i el concert del grup Blaumut, que dijous va protagonitzar una espectacular cloenda del Fresc 23.
Sis espectacles més han passat pel Fresc amb una ocupació mitjana del 90 per cent. Es tracta dels concerts de Judit Neddermann, Montserrat Marti o Gemma 4; de les representacions teatrals Les bones intencions i Agència matrimonial Set d’Amor i del monòleg Quin pollastre! de Guillem Estadella. “En algun d’aquests casos, la meteorologia ens ha jugat una mala passada perquè les tempestes de mitja tarda de la primera setmana van frenar la venda d’última hora”, analitza Sunyer.
Una de les novetats d’aquesta edició, la recuperació dels abonaments per assistir a diversos espectacles del Fresc amb descompte en el preu total de les localitats, ha funcionat “extraordinàriament bé”. El més venut ha estat el Frescx4 que incloïa quatre espectacles. “D’aquesta forma hem pogut corroborar el que ha havíem vist a la pràctica: tenim molts espectadors que repeteixen, són molt fidels al Fresc i han incorporat el Festival al seu dia a dia quan arriben els mesos de juny i juliol”, explica el director de la Fundació 1859.
Factor de dinamització en ple Centre
A més d’aquesta fidelitat, la nova edició del Fresc ha mantingut una de les constants de la iniciativa en els últims anys: la seva capacitat d’atracció no només a nivell comarcal sinó a escala catalana. Del primer anàlisi de les dades de ticketing se’n desprèn que es manté el 40 per cent d’espectadors que venen a Sabadell amb motiu del Fresc des d’altres municipis. En concret, aquest any hi ha hagut públic procedent de 62 poblacions catalanes. La majoria són de Barcelona i la resta del Vallès Occidental, però n’hi ha de tot el país “i fins i tot de ciutats molt allunyades de la nostra”.
“Aquesta capacitat d’atracció és un dels aspectes que més ens satisfà del Fresc, més enllà de temes culturals i artístics. És un Festival que es fa en ple Centre de la ciutat i que, per tant, té una incidència directa en aquesta zona i el seu teixit social i econòmic. Gràcies al Fresc, hi ha molta gent que ve a Sabadell i això genera beneficis que van molt més enllà de la dinamització cultural”, sosté Sunyer.
El Fresc va néixer el 2017 per cobrir un buit existent en la programació cultural sabadellenca i, a la vegada, posar en valor un espai del Centre molt apreciat per la ciutadania i ideal per a propostes artístiques de format mitjà: l’Amfiteatre dels Jardinets de l’Espai Cultura Sabadell. La sisena edició (cal tenir en compte que el 2020 no es va fer degut a la pandèmia de covid-19) s’ha dut a terme del 25 de juny al 13 de juliol amb 16 espectacles de teatre, música, poesia i stand-up comedy per gaudir de les nits d’estiu a la fresca.
Foto (c) Juanma Peláez / Fresc Festival